شهدای علم و فناوری

زندگی جمعی

مدرسه ای برای تجربه زندگی جمعی

سوال: چگونه دانش آموزان، مهارت های نرم مثل مسئولیت پذیری، استقلال و... رو یاد بگیرند؟

اطلاعات صاحب تجربه:

نام و نام خانوادگی: حمید قربانپور

نام مدرسه: شهدای علم و فناوری

استان: همدان

مقطع: ابتدایی دوره اول

مقطع: ابتدایی دوره اول

شهرستان: همدان

نوع مدرسه: روستایی غیردولتی

حمید قربان‌پور
حمید قربان‌پور

اطلاعات صاحب تجربه:

نام و نام خانوادگی: حمید قربانپور

نام مدرسه: شهدای علم و فناوری

استان: همدان

مقطع: ابتدایی دوره اول

مقطع: ابتدایی دوره اول

شهرستان: همدان

نوع مدرسه: روستایی غیردولتی

بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا ❤️ نمی‌دونم چطوری شروع کنم و از کجا به نظرم اینبار اینطوری بهتر باشه مدرسه ی ما تو سهر همدان هستش برای ورود به شهر همدان چند تا راه وجود داره میشه از فامنین و نهاوند بیایم و دشت های هموارش رو ببینیم میشه از ملایر و قهاوند بیایم و روستا های زیباش رو ببینیم میشه از اسد آباد و بهار بیایم و کشاورزی با برکتش رو ببینیم میشه از تویسرکان بیایم و کوه های سربه فلک کشیده و چادر های زیبای عشایر رو ببینیم مدرسه ی ما هم مثل همدان برای این که در مورد مدرسه حرف بزنیم چند تا ورودی داریم که هر کدوم ویژگی های خاص خودش رو داره یکی از ورودی ها این ورودی هستش که بنده میخوام بگم همه چیز از اونجا شروع شد که ما دیدیم انگار تو مسیر تعلیم و تربیت بچه ها ی جای کار میلنگه کجاش؟ معلوم نبود! تنها راه فهمیدنش رفتن به داخلش بود پس رفتیم اولین مشاهداتمون تشون میداد که ما با یک لنگی مواجه نیستیم و لنگی های زیادی وجود داره…. که بماند یکی از اون لنگی ها لنگیدن محتوا بود ما ساحت ها رو خیلی قبول داریم و به نظرمون اگر نگیم بینظیر هستند، میشه به جرئت گفت کم نظیر هستند اما محتوا بنا به دلایلی ما رو به ساحت ها نمیرسونه چه بسا دورم می‌کنه که اون بماند که خودش ی ورودی جدید به مدرسه است اما فعلا همین ورودی رو بگم ایراد محتوا چی بود ایراد هایی که همه میدونند ۱)کثرت در دروس ۲)عدم تطابق با بودجه بندی سالانه ۳)محو شدن در تئوری بودن ۴)حجم بالا ۵)بی فایده بودن ۶)عدم تسلط معلم بر آن‌ها ۷)و…. ما تو شروع کار قصدمون این بود بیایم و مشخص کنیم چطور میشه ساحات رو در این محتوا در آورد یکم که رفتیم جلو دیدیم انگار کار داره زورکی میشه و داریم ساحات رو با فشار در محتوا قرار میدیم و … خلاصه اینکه دیدیم نمیشه پس محتوا رو بردیم زیر ذره بین نتیجه ی کار شد ۱)کم کردن تعداد دروس و یا تلفیق آنها ۲)تطابق دادن اون به جای هماهنگ بودن با بودجه بندی سالانه،هماهنگ بودن با تسلط دانش آموز بر آن و رشد دانش آموز ۳)ایجاد توازن بین تئوری و عملی بودن دروس ۴)کم کردن حجم دروس و عمق دادن به آن ۵)مفید کردن دروس ۶)برنامه ریزی های مختلف برای مسلط شدن معلم به محتوا ۷)و … و در نتیجه به لطف خدا و عنایت اهل بیت(س) تمامی ساحات بدون فشار در درون برنامه ها قرار گرفتند در ادامه ی مطلب به اختصار توضیحاتی رو خدمتتون میدم ساحت اعتقادی و اخلاقی مگر میشود ساحت اعتقادی و اخلاقی فردی را فردی رشد دهد که خودش ساحت اعتقادی و اخلاقی اش لنگ می‌زند پس برای رشد دانش آموز در ساحت اعتقادی و اخلاقی باید معلم حداقلی هایی را در اعتقادات و اخلاقیات خودش داشته باشد. و اگر این شد دانش آموز در الگو برداری از معلم اتفاقات خوبی برایش می افتد پس اگر معلم اهل نماز و روزه و خواندن هر روزه ی قرآن و شرکت در مراسمات اهل بیت(س) و برپایی ایستگاه های صلواتی و رعایت ظواهرات اخلاقی شد پس دانش آموز هم مسیر هموار تری برای رسیدن به این ویژگی ها خواهد داشت بماند که یک کوچولو هم قرآن و هدیه رو دستکاری کردیم که اگه دوست داشتین تشریف بیارین غرفه کون تا براتون توضیح بدم ساحت هنری و زیبایی شناختی جمله ی معروفمان در مدرسه این است شما آب میخوری؟اگر همین آب را زیبا بخوری این هنر است شما سخن می‌گویی؟اگر همین سخن را زیبا به زبان آوری این هنر است شما می‌نویسی؟اگر همین نوشته را زیبا بنویسی این هنر است و خلاصه این که اگر دانش آموزی مقید به این باشد که هر کاری که انجام میدهد جدای از انجام کار به زیبایی آن هم توجه کند او هنرمند است فقط شرط آن است که معلم مقید به پیگیری باشد هنر به معنای خاص هم که بماند… زیستی بدنی خب رسیدیم به قسمت ورزشی ماجرا راستش خلاصه ی توضیح این قسمت میشود اینکه ما اینکار را درست انجام دادیم و آنچنان ابداعی درش نداشتیم جز اینکه شاید بهتر است مواردی را بگویم که دیگران از آن غافل شدند ۱)توجه به خورد و خوراک دانش آموزان در خانه و مدرسه ۲)توجه به میزان فعالیت فیزیکی دانش آموزان در خانه و مدرسه ۳)برگزاری اردو های متعدد دانش آموزی و خانوادگی ۴)جایگزین کردن ورزش های متنوع به جای فوتبال در زنگ ورزش ۵)دادن ارزش بالا به مبحث تربیت بدنی ۶)تاکید به شرکت در کلاس های ورزش بیرون مدرسه ۷)پوینده کردن زنگ های تفریح ۸)و … ساحت سیاسی فرهنگی مجلس اول را با آخرین مجلسی که الان روی کار است با هم قیاس کنید از چه نظر؟ از نظر حضور تعداد معلمان در مجلس! تمام شد شما معادله را حل کردید به هزار و یک دلیل معلمان ما دیگر سیاسی نیستند و اگر حرف سیاسی می‌زنند در حد صحبت های سیاسی یک مسافر است که در تاکسی می‌نشیند. هفت سال پیش عید به اهواز رفتم تا به دوستم سری بزنم فردی که مامور شده بود تا در قبال استفاده از سرویس بهداشتی از مردم پول بگیرد همان مردی بود که وقتی امسال هم برای راهیان نور راهی جنوب شدم متصدی همان وظیفه ی قبلی بود اما شما به این ثبات را در وزارت آموزش و پرورش نمی‌بینید درد و دل ها بماند که بماند که بماند … اما رشد سیاسی و اجتماعی دانش آموزان هم در گروی رشد سیاسی و اجتماعی معلمشان هست مجموعه ی شهدای علم و فناوری در این زمینه هم کار هایی کرده است که اگر تمایل به دانستنش داشتید میتوانید به غرفه یرکا سری بزنید هر چند ما ی کوچولو در درس اجتماعی تغییرات داشتیم که اونم تو غرفه میگم خدمتتون ساحت اقتصادی عملا کم محتوا ترین ساحت در بین خود محتوا های آموزش و پرورش همین ساحت است که میتوان گفت تمام کار هایی که شده ابداع است ۱)توجه واقعی به اقتصاد خانواده‌ها از طریق انجام کار ها تعاونی ۲)انجام کار هایی که منجر به خرید و فروش متداول و واقعی دانش آموزان می‌شود ۳)توجه به اصلاح نگاه اقتصادی حاضرین در مجموعه چه خانواده و چه معلمان ۴)و… ساحت علمی و فناورانه علم چیست؟ فن آوری کدام است؟ فیثاغورث چندصد سال پیش چالشی در ریاضی را حل کرد آیا راه رشد علیرضای ما این است که روش فیثاغورث را حفظ کند و یا خودش هم یکبار دیگر با چیده شدن شرایط در کنار هم دست به کشف مسئله بزند … و اما اوج کار مجموعه ی شهدای علم و فناوری در محتوا نگاه جدیدی است که به دروس ریاضی و علوم می اندازد که در یک جمله میشود اینگونه نوشت ریاضی نیست مگر وسیله ای برای اکتشافات ذهن و یا درگیر کردن ذهن با مسائل و از این را رشد ذهن و دادن نظم به آن و علوم نیست مگر اکتشاف و عمل و تجربه و باز تکرار همین دور… نکته ها دارد این بحث آخر که در نوشتن نمی‌گنجد ی کوچولو کار هایی هم در بحث فارسی صورت گرفته که اونم اگه دوست داشتید حضوری تشریف بیارید، میگم خدمتتون ممنون از شما ممنونم از وقتی که گذاشتید

گالری تصاویر: