مثلث طلایی

توجه به تعاملات هنرستان ، خانواده و جامعه/ هنرستان محور توسعه شهر / هر خانواده یک هنرستان /

سوال: چگونه میتوان هنرستان را به جامعه و خانواده متصل نمود؟ / چگونه پیوند محکمی بین هنرستان ، خانوده و جامعه ایجاد کرد ؟

اطلاعات صاحب تجربه:

نام و نام خانوادگی: محمد ابراهیم سقایی

نام مدرسه: امام خمینی (ره)

استان: گلستان

مقطع: هنرستان

مقطع: هنرستان

شهرستان: آق قلا

نوع مدرسه: شهری دولتی

اطلاعات صاحب تجربه:

نام و نام خانوادگی: محمد ابراهیم سقایی

نام مدرسه: امام خمینی (ره)

استان: گلستان

مقطع: هنرستان

مقطع: هنرستان

شهرستان: آق قلا

نوع مدرسه: شهری دولتی

داستان ما از علم به وجود یک بحران همیشگی در یک شهر کوچک شمالی که همیشه با بحرانهای اقتصادی و اجتماعی زیادی روبرو بوده و هر چند از نظر سیاسی خود را مدعی محسوب می‌کرده ،اما تا امروز این ادعا وتلاشهای دیگر متولیان شهر و استان نتوانسته بود گره ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده و شهر باز کند. با توجه به اینکه از آب و خاک همین جامعه بودم و آشنای کامل به ریشه ی این وضعیت کهنه شده، برآن شدیم اولین قدم متفاوت ، هرچندکوچک اما بنیادین را برای تغییرات برنامه ریزی کنیم هدف نرم و اصلی ایجاد یک تفکر بود.. تفکری که شهر وضعیت خود را بپذیرد و برای آینده ی فرزندان و شهر دست از مقاومت سنتی خود بردارد . تمرکز و تعامل هدفمند روی سه عاملی که می‌توانست با برنامه ریزی هنرستان را به اهداف خود برساند . سه وجه از یک مثلث طلایی بود هنرستان ، خانواده ، جامعه هر یک از این سه بخش به نوبه خود یاز به برنامه‌ریزی آموزش و به کارگیری ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان داشت برنامه‌های در نظر گرفته شده در🔅 هنرستان در دو بخش اصلی یکی آموزش و کار روی صاحت های ششگانه ، تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس در هنرجوها ،ایجاد و تمرین تعهد و مسئولیت پذیری، و ازاین قبیل با شعار ««انضباط احترام نظافت»» تلاش کردیم تا از انرژی و هیجانات دانش آموزان این بخش از آموزش و پرورش به نحو احسن استفاده کنیم به موازات این فعالیت‌ها آموزش و توانمندسازی معلمان بخش دیگر در تقویت آموزش و کیفیت آن بود 🔅خانواده عامل دومی که دانش آموز بعد از مدرسه بیشترین تعامل را با آن می‌گذراند، در حالی که خانواده خود بخشی از جامعه بود و از طرفی و احتمالا خود زمانی در همان مدارس تحصیل کرده بود، بنابراین همگام سازی خانواده ا اهداف برنامه‌ها و آموزش هنرستان می‌توانست از چند منظر کمک قابل توجه و اعتمادی باشه. شناسایی، آموزش و و مشاوره خانواده‌ها و آشنایی آنها با جایگاه و ارزشمندی هنرستان ، همراه نمودن خانواده‌ها در امور آموزشی و توسعه هنرستان کمک زیادی به اعتمادسازی بین خانواده مدرسه و دانش آموزان شد و بار زیادی را از دوش کادر آموزشی و اداری و انضباطی برداشتند در عین حالی که آنها توانستند سفیران خوبی برای شهرستان باشند اهداف نهایی و عالیه ی من با توجه به سابقه و وضعیت شهر در چند دهه ی گذشته ، دستیابی به یک سبک آموزشی بود که تاثیر مشخص و موثری در تغییر اقتصاد ، فرهنگ و معیشت خانواده و شهر کوچک با اقتصاد بیمار داشته باشه مثل 🔅تاکید بر نقش هنرستان بعنوان زمینه ساز فرصتهای شغلی برای فارغ التحصیلان 🔅کمک به ارتقای سطح اقتصادی و فرهنگی شهر 🔅 زمینه سازی ازدواج و کمک به جوان سازی جمعیت برای فارغ التحصیلان با مهارتهای شغلی 🔅تغییر و تصحیح نگاه جامعه به هنرستان و هنرستانی بعنوان یک دانش آموز ارزشمند توانا و موثر در مقایسه با همین تفکر نسبت به رشته های نظری 🔅 پرورش شهروندان متعد و متخصصی در حدود توانمندیهای این بخش برای جایگزینی متولیان تاکنون شهر و تغییر نگرش و پیدا شدن راهی برای خروج از بحرانهای اجتماعی و اقتصادی شهر باشند فعالیتهای در این ضمن در بخش هنرستان معطوف شد روی انضباط رفتاری و فضایی، ارتقای فضایی هنرستان با تاکید بر شایستگی هنرستان و احترام به جایگاه هنرجو 🔅آموزش های بر اساس محصول محور و پروژه محور 🔅. آموزش دبیران فنی و نظری با تاکید بر ارتقای روشهای تدریس و فن معلمی در راستای اهداف هنرستان و سند تحول و ارزشیابی ماهانه ی تدوین شده برای معلمان 🔅 کارگاه های مشاوره و روانشناختی و ایجاد پایگاه مشاوره در هنرستان برای هنرجوها و خانواده ها 🔅 هدایت و امکان استفاده ی هنرجویان از حضور در فرصتهای عملی و پروژه های فنی و علمی در داخل هنرستان و در سازمانهای بیرونی 🔅 کارگاه های خود شناسی براساس اخلاق اسلامی و الگوهای ایرانی ،اسلامی و قرآنی 🔅 تشکیل انجمن های دانش آموزی برای آموزش رفتار سازمانی در هنرستان 🔅 جذب خیرین و سرمایه‌گذاران سازنده در بهسازی و افزایش توانمندی‌های فضایی هنرستان

گالری تصاویر: