اینجانب سمیه خبیری در سمت معاون آموزشی دبستان شهید محمد جوادی مشغول به خدمت هستم . بعد از یک ماه فعالیت در این سمت، متوجه شدم که دانش آموزان در این مدرسه، زنگ تفریح را بیحوصله، خسته و بیحال هستند.آنها در زنگ های تفریح مشکلات اخلاقی و انضباطی داشتند و با حالتی کسل و خسته به کلاس بر می گشتند که این موضوع باعث نارضایتی و گلایه معلمان شده بود. مدرسه از هویت تربیتیاش فاصله گرفته بود. مشکل اصلی این بود که نیاز اساسی بچهها به بازی، تفریح و ارتباط با دوستانشان نادیده گرفته میشد. قبلاً به خاطر نگرانی از شلوغی و خطرات احتمالی، بچهها اجازهٔ بازی نداشتند و همین موضوع باعث شده بود که بچهها در دوستیابی و مهارتهای اجتماعیشان دچار مشکل شوند. |
1. بهبود روشهای آموزشی : استفاده از روشهای خلاقانه مانند : -آموزش قرآن با کمک انیمیشن .پادکست وبازیهای تعاملی – بیان داستان های قرآنی به صورت جذاب و کاربردی – برگزاری مسابقات قرآنی با جوایز تشویقی 2.تاکید بر فهم قرآن به جای صرف قرائت -آموزش ترجمه و تفسیر ساده و مرتبط با زندگی نوجوانان -بحث های گروهی درباره پیامهای اخلاقی و اجتماعی آیات 3. ایجاد محیطی صمیمی و غیر تحمیلی -اجتناب از اجبار و ایجاد فضای دوستانه برای پرسش و گفتگو درباره قرآن -استفاده از معلمان دلسوز و با انگیزه که ارتباط خوبی با دانش آموزان دارند 4. مشارکت خانواده و جامعه – تشویق خانواده ها به نقش آفرینی در علاقمندی فرزندان به قرآن ( مثل خواندن قرآن در خانه ، شرکت در محافل قرآنی ) – استفاده از الگوی نوجوان و محبوب ( مانند قاریان همسن دانش آموزان ) برای تاثیر گذاری بیشتر 5- رفع شبهات و پاسخ به سوالات – ایجاد فضای امن برای پرسشگری دانش آموزان درباره قرآن و دین -استفاده از منابع معتبر برای پاسخگویی به شبهات رایج نوجوانان 6. تلفیق قرآن با هنر و فن آوری – استفاده از هنرهای تجسمی، تئاتر ، سرودهای مناسب برای انتقال مفاهیم قرآنی
دسترسی
این بخش به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت. از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم.