بنر-نمایشگاه
shokri1

تغییر ذهنیت جهت ایجاد کسب و کار برای خود

زیرعنوان: تقویت مهارت، اجرای پروژه عملی و کار تیمی

سوال: چرا هنرجویان در پایان فارغ التحصیلی توانایی و اشتیاق راه‌اندازی کسب و کار و کارآفرینی را ندارند؟

نام و نام خانودگی: علی شکری قادیکلایی

استان: مازندران

شهر: قائمشهر

نقش: مدیر

مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد

سابقه: 28 سال

نام مدرسه: هنرستان زنده یاد موسی رنجبر

نوع مدرسه: هیئت‌امنایی

جنسیت: پسرانه

مقطع و دوره تحصیلی: هنرستان

جغرافیای مدرسه: شهری

sardar2

برگزیده بخش مدارس پیشتاز

در طول چند سالی (3 سال معاون آموزشی هنرستان و یک سال مدیریت) که در هنرستان بودم چالشهایی مانند سردرگم بودن هنرجویان در انتهای فارغ التحصیلی، عدم آشنایی با کار تیمی، ضعف در ارائه توانمندی‌های خود، نداشتن آشنایی با مفاهیم نوین کسب و کار، داشتن ذهنیت کار کردن برای دیگران (صرفا کسب درآمد)؛ مشاهده شد. لذا در ابتدا فرایندهای مرتبط با چالشها را تعریف کرده و هنرجویان بویژه پایه ۱۲ را ملزم به اجرای پروژه (ایده، طراحی، ساخت و توسعه) نمودیم و برای انجام کارهای تیمی هم تاکید فراوان داشتیم.
علیرغم محدودیت های مالی هنرستان در حد توان از پروژه ها حمایت کرده و با استفاده از تجهیزات تقریبا مناسب فضای اجرایی برای آنان فراهم شد. این امر سبب شد که فعالیت های هنرآموزان و هنرجویان و تحقیقات علمی آنان، مهارتهای ارتباطی و فنی آنها نیز بیشتر شود.

فرایندهای تعریف شده عبارت بودند از:
1. ایجاد کمیته R&D در هنرستان در جهت توسعه کمی و کیفی تحقیقات و پروژه ها .
2. . تقویت کار گروهی در هنرجویان
3. تقویت مهارت‌های هنرجویان در زمینه ارتباط و سبک زندگی جستجو محور (آموزش مهارتهای نرم، سواد رسانه ای و شبکه سازی)
4. آموزش های مرتبط با نحوه مواجهه با مسائل و روش‌های حل آن. (کافه کارآفرینی، از ایده تا محصول)
5. برگزاری دوره آموزشی هوش مصنوعی برای علاقمند در جهت اینکه خودشان بتوانند هوش مصنوعی مرتبط با مهارت خود را تولید کنند و صرفا مصرف کننده نباشند. (حدود 150 ساعت آموزش عملیاتی)
تعریف کمیته تحقیق و توسعه و شرح وظایف برای آنها باعث شد تا نقطه هدف خود را برای پایان سال مشخص نموده و بدانند که علاوه بر کسب دانش بایستی چه مهارتهایی را یاد بگیرند و برای آن برنامه ریزی کنند.
برگزاری کارگاه آموزشی مهارت‌های نرم به مدت 18 جلسه جهت آشنایی آنان برای سبک زندگی و سبک تجاری سازی مهارت‌های آنان سبب شد که ذهنیت آنان نسبت به‌ وظایف هنرجویی تغییر کرده و ارتقا یابد و همچنین نحوه رفتار آنان در هنرستان بصورت محسوسی تغییر کند.
برگزاری کافه کارآفرینی و کارگاه ایده تا محصول که ۶ جلسه حضوری و چندین جلسه آنلاینی سبب شد با مفاهیم جدیدی در حوزه ایده طراحی اختراع ساخت و توسعه کار و ثبت آنان آشنا شده و آن را عملیاتی کنند.
تاکید بر تقویت کار گروهی سبب شد که بیش از ۲۰۰ نفر از هنرجویان در ۵۹ پروژه تعریف شده شرکت فعال داشته باشند.
همچنین فکر می کنم یکی از دلایل کسب این نتایج برنامه ریزی ، تعریف فرایند، پیگیری مجدانه همکاران، همراهی خانواده ها از لحاظ روانی و مالی، و الزامی بودن پروژه ها، که در طول سال به آنان تاکید میشد.
بزرگترین مانع در اجرای این تغییر ذهنیت، مقاومت ذهنی و رفتاری هنرجویان و هنرآموزان و خانواده ها بود که نیاز به گذشت زمان داشت.
و این راه ادامه دارد….

فیلم توضیح تجربه

نظرات شما:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همکار گرامی !

این بخش به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت. از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم.